Frequently Asked Questions (FAQ)
Hieronder vindt u de veelgestelde vragen met hun bijhorend antwoord. Om uw zoektocht te vergemakkelijken hebben wij deze onderverdeeld in categorieën.
Indien u toch de gewenste informatie niet kan terugvinden, aarzel dan niet om ons contactformulier in te vullen en/of ons telefonisch te contacteren: 02/ 529 63 00.
Wie zijn wij?
Techem is van oorsprong een Duits bedrijf dat opgericht werd in 1952 en actief is in 24 landen, nl. Duitsland, België, Oostenrijk, Bulgarije, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Brazilië, Rusland, Zuid-Korea, Zweden, Zwitserland, Slowakije, Turkije en Verenigde Arabische Emiraten.
In deze landen zijn ca. 3540 werknemers actief. In België werken voor Techem een hondertal werknemers. De naam Techem staat voor het Duitse “Gesellschaft zur Auswertung TEchnisch CHEMischer Verfahren und Patente" (de vereniging voor de analyse van de chemische procestechnologie en patenten).
Wat doet Techem?
In zijn hoedanigheid van energiedienstverlener met internationale uitstraling positioneert Techem zich als volgt: een rationeel, en dus zuinig, gebruik van energie en water. Onze missie bestaat erin de kosten voor verwarming en water van vastgoedeigenaars, gebouwenbeheerders en bewoners fors te verlagen. Het gelijktijdig besparen van energie en grondstoffen komt niet alleen alle betrokkenen ten goede, maar ook het milieu. We plaatsen daartoe individuele tellers (warmtekostenverdelers, energietellers en warm- of koudwatertellers), die we ten minste jaarlijks opmeten. Op basis van het geregistreerd verbruik stellen we de individuele afrekeningen op.
Aan de hand van ons nieuwste systeem (TSS) kan u het verbruik in real time volgen op ons portaal en wordt u tijdens de verwarmings-of verbruiksperiode verwittigd in geval van problemen.
Waar kan ik een offerte opvragen?
U kan een offerte opvragen bij de commerciële dienst van Techem in Brussel :
TECHEM - CALORIBEL N.V.
De Koninckstraat, 40 Bus 1-3
1080 BRUSSEL
Tel : +32 (0)2 529 63 00
Fax: +32(0)2 529 63 11
E-mail: sales(at)techem.be
Wat is de gebouwcode en waar kan ik deze terugvinden?
De gebouwcode is de referentie die wij (Techem Caloribel) gebruiken om je gegevens gemakkelijker terug te vinden in ons systeem. De gebouwcode staat meestal bovenaan rechts vermeld bij het adres van het gebouw. Ze bestaat uit 4 of 5 cijfers.
Wat bedoelt men met kanteldatum?
De kanteldatum wordt altijd vastgelegd op de laatste dag van een maand. Op deze datum zullen de elektronische meters automatisch op nul springen en de verbruikte eenheden van het voorbije jaar worden opgeslagen in het geheugen van de warmtekostenverdeler.
De kanteldatum kan best ongeveer gelijklopen met de datum van opname van uw energieleverancier of de jaarlijke opvulling van uw mazouttank. Zo beschikt u over een eindafrekening van de leverancier wanneer wij de jaarlijkse opname doen en kan u ons de totale kosten probleemloos meedelen.
Waarom dienen er meters op de radiatoren en op de waterleidingen geplaatst te worden?
Het plaatsen van warmtekostenverdelers op radiatoren en individuele watermeters op de watertoevoer in het gebouw maakt een correctere kostenverdeling onder de bewoners op basis van hun individueel verbruik mogelijk. Dit is nodig in gebouwen met een collectieve ketel, een collectieve warmwaterproductie of in gebouwen met slechts één koudwaterteller van de watermaatschappij.
Wat betekent TSS?
TSS is de afkorting van Techem Smart System en duidt op de aanwezigheid van een modem in de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Aan de hand van dit systeem is het mogelijk om uw verbruiken te gaan bekijken en zo anomalieën op te sporen vooraleer de jaarlijkse opname heeft plaats gevonden. Voor meer info klik hier.
Waarom zijn er verschillende kleuren in mijn calorimeter?
Als u over een verdampingsmeter (type: bitube) beschikt dan ziet u 2 verschillende buisjes. De ene kleur is om het verbruik van het vorige jaar weer te geven en de andere kleur geeft het huidig verbruik weer. Kleuren variëren jaar per jaar.
De vloeistof heeft een sterke geur, is dit gevaarlijk voor de gezondheid van mens en dier?
De vloeistof is op basis van methylbenzoaat en is helemaal niet schadelijk voor de gezondheid. Indien de vloeistof op grond valt, raden wij aan om deze uiteraard zo vlug mogelijk op te kuisen en tegelijk de kamer te verluchten om de niet-toxische geur te laten verdwijnen.
Wat is het verschil in eenheden tussen een verdampings- en een elektronische meter?
Een elektronische meter telt veel sneller dan een verdampingsmeter en is op die manier veel preciezer. Daar het bij een verdampingsmeter meestal over enkele tientallen eenheden gaat, spreekt men bij een elektronische meter over duizenden eenheden. Het feit dat er meer verwarmingseenheden geregistreerd worden, betekent echter niet dat u daardoor een hoger verbruik dient te betalen. Bij identieke verwarmingskosten zal alleen de eenheidsprijs lager zijn voor de elektronische meter.
Ik wil elektronische warmtekostenverdelers plaatsen in mijn appartement, wat moet ik doen?
Wij kunnen een gebouw voorzien van elektronische verdelers, enkel en alleen als het volledige gebouw (alle radiatoren die van dezelfde ketel afhangen) worden voorzien van elektronische verdelers.
Het is onmogelijk om enkel 1 appartement te voorzien van warmtekostenverdelers aangezien wij het verbruik nodig hebben van alle radiatoren om een correcte eenheidsprijs te berekenen.
Aangezien het verbruik van een verdampingsmeter volledig anders is dan een elektronische verdeler kunnen wij deze ook onmogelijk samen combineren. Het is alles of niets, ofwel verandert iedereen naar de elektronische verdelers ofwel blijft iedereen met verdampingsmeters werken.
Is de straling van de warmtekostenverdeler gevaarlijk?
Techem heeft de impact van de elektromagnetische omgevingsbelasting laten onderzoeken. De conclusie van het onderzoek luidt dat de straling voortkomende uit de radiofrequentie meters van Techem geen schade aan de gezondheid aanbrengt. De afgegeven hoeveelheid straling gedurende één jaar zou overeenkomen met de afgegeven straling door een GSM tijdens een telefoongesprek van 5 à 6 minuten.
Hoe moet ik mijn elektronische warmtekostenverdeler lezen?
U vindt volgende gegevens op de display:
- Het huidig verbruik, dit is het verbruik gemeten vanaf de vorige kanteldatum tot op vandaag
- Het verbruik van vorig stookseizoen: dit is het verbruik tot en met de vorige kanteldatum. Dit is ook het verbruik dat u terugvindt op uw laatste afrekening.
- Het meternummer
U kunt online onze informatieve fiche bekijken met uitleg en juiste symbolen voor een correcte aflezing van de warmtekostenverdeler.
Hoe wordt de schaal berekend van de meters?
De berekening van de schaal hangt af van volgende factoren:
- Het merk, het type en het vermogen van de radiator
- De hoogte, lengte en de diepte (dikte) van de radiator
- Het aantal platen en/of elementen van de radiator.
Waarom staan er twee warmtekostenverdelers op mijn radiator?
Wanneer de afmetingen en/of de capaciteit van een radiator te groot zijn, kunnen er twee meters op de radiator nodig zijn, die dan elk de helft van het verbruik van de radiator meten. Dit gebeurt meestal bij radiatoren van minimum 3 meter lang.
Kan het goed functioneren van de meters worden gecontroleerd?
We kunnen inderdaad het correct functioneren van de meters laten checken. U dient hiervoor uw beheerder te vragen om een verzoek tot controle in te dienen. Indien zou blijken dat de meters inderdaad correct functioneren, zullen de kosten van de controle wel worden doorgerekend.
Er werden elektronische verdelers geplaatst in mijn gebouw en het verbruik gaat al naar omhoog?
De eenheden van een verdampingsmeter kunnen niet vergeleken worden met de eenheden van een elektronische meter. De verdampingsmeter telt tot enkele tientallen eenheden en de elektronische verdeler kan tot duizenden eenheden tellen. De eenheidsprijs berekend uit dezelfde stookkosten zal daarom compleet verschillend zijn en zal logischerwijs veel lager zijn met de elektronische verdeler. Uw afrekening zal niet automatisch hoger zijn met het nieuwe type calorimeter.
Waarom is er een verbruik terwijl mijn radiator niet aan staat?
Het is normaal dat de radiator even warm blijft nadat deze uitgezet werd. Als de radiator echter nooit afkoelt, dan is er vermoedelijk een probleem met de afsluitkraan. Hiervoor dient u contact op te nemen met uw verwarmingsinstallateur.
Opmerking : Een nadeel van de verdampingsmeter is de natuurlijke of spontane verdamping waarbij er meetvloeistof uit de buisjes verdampt zonder dat de radiator aan staat. Dit kan in beperkte mate voorkomen onder invloed van externe verwarmingsbronnen zoals bijvoorbeeld: de nabijheid van een pc, haardrogers zoals in een kapperszaak of gewoon de omgevingswarmte,... . Zoals elke vloeistof, zelfs met zeer trage verdampingseigenschappen, verdampt ze lichtjes bij kamertemperatuur.
Op die manier wordt het aantal geregistreerde eenheden groter, maar doordat de totale kosten gedeeld worden door het totaal aantal opgenomen eenheden, wordt de eenheidsprijs kleiner.
Elke bewoner heeft bij het begin van het stookseizoen dezelfde hoeveelheid verdampingsvloeistof in het rechterbuisje. Ter compensatie van de spontane verdamping wordt bij elke bewoner enkele millimeters extra meetvloeistof in het rechterbuisje aangebracht tijdens hun plaatsing in de zomerperiode.
Wat moet ik doen als mijn thermostaatknop van mijn radiator defect is?
Dit duit op een probleem waarvoor Techem niet kan instaan. Om dit probleem te verhelpen raden wij u aan contact op te nemen met uw installateur.
Ik ga een radiator vervangen, wat moet ik doen?
In beide gevallen, verdampingsmeter of elektronische meter kan uw loodgieter deze zelf afhalen van uw oude radiator. Hebt u een verdampingsmeter dan houdt u het buisje met de vloeistof recht in een glas, de meter zelf houdt u bij zodanig dat die terug geplaatst kan worden door onze technieker. Bij het afhalen van de verzegeling past u best op dat het buisje er niet uitvalt.
Tip: neem eerst een foto van de meter zodanig dat u nog uw verbruik heb vastgelegd indien er iets fout loopt bij het afhalen van de meter.
Van zodra de verwarming geplaatst is, kan u contact opnemen met onze onderaannemers en/of dienst planning Brussel.
Bekijk hier de contactgegevens van onze onderaannemers: Klik hier
Bij de elektronische warmteverdeler, ofwel is de verzegeling aanwezig aan de voorkant van de warmteverdeler ofwel ziet u onderaan de warmtekostenverdeler een verzegeling met een kruis.
Indien de verzegeling aanwezig is aan de voorkant, neemt u een platte schroevendraaier die u in de gleuf steekt en duwt u naar beneden toe om de verzegeling te verbreken, de schuif zal er vervolgens afvallen. Nadien zal u de warmtekostenverdeler eraf kunnen halen.
Is de verzegeling in de vorm van een kruisje onderaan de warmtekostenverdeler, dan neemt u uw platte schroevendraaier en draait u totdat de verzegeling eruit valt. Nadien kunt u de klep van de calorimeter openmaken en vervolgens de warmtekostenverdeler naar zich toe trekken en naar boven afhalen.
Van zodra de werken uitgevoerd zijn, de radiator op zijn plaats staat en gekoppeld is aan de centrale verwarming, neemt u contact op met onze dienst PLANNING (02/ 529 63 12 en/of per mail: planning(at)techem.be).
Ik was niet aanwezig tijdens het jaarlijks bezoek van de technieker, wat moet ik doen?
Indien u niet aanwezig was tijdens het bezoek van onze technieker wordt er automatisch een 2e bezoek ingepland om de jaarlijkse opname te laten uitvoeren. Hebben wij nadien nog altijd geen toegang verkregen tot uw appartement dan moet u als huurder/eigenaar van het appartement zelf contact opnemen met onze dienst PLANNING. (02/ 529 63 12 en/of per mail: planning(at)techem.be)
Beschikt u over elektronische warmtekostenverdelers en watermeters die van op afstand afgelezen kunnen worden, dan hoeft u niet aanwezig te zijn voor de jaarlijkse opname. De technieker is aanwezig voor het gebouw en kan zo alle verbruiken ontvangen via ons systeem.
Ik verhuis, welke stappen moet ik ondernemen?
Indien u beschikt over radio frequentie-tellers, hoeft u geen tussenopname te (laten) doen. Wij hebben enkel een schrijven of een e-mail nodig met vermelding van de gebouwcode (evt. adres van het gebouw), het betreffend appartement en de datum van de bewonerswissel.
Bij een radio frequentie-systeem kunnen wij de verbruiken gaan herbekijken per 2 weken en aan de hand van het schrijven dat wij gekregen hebben zullen wij een splitsing kunnen maken tussen de 2 bewoners.
Bij een niet-radio frequentie-systeem kan u eventueel zelf een tussenopname doen. We dringen erop aan om ons document te gebruiken en volledig in te vullen dat u kan downloaden vanop onze homepage onder de rubriek “Beschikbare documenten”.
U kan ook beroep doen op Techem voor een tussenopname. Afhankelijk van waar het gebouw gelegen is, zal u contact moeten opnemen met onze regionale onderaannemers (zie “Contact” in het hoofdmenu op onze homepage) of onze dienst PLANNING voor Brussel (02/ 529 63 12 en/of per mail: planning(at)techem.be).
Hoe werkt een watermeter?
Watermeters worden gemonteerd op de warm- en koudwaterleidingen van het watercircuit. Het water stroomt door de watermeter waardoor het rekenwerk het verbruik gaat registreren. Het verbruik wordt hierbij weergegeven in m³.
Opmerking : in onze afrekeningen wordt gerekend in hl. Weet dat 1m3 overeenkomt met 10hl.
Wat moet ik doen als mijn watermeter lekt en/of geblokkeerd is?
Als uw watermeter in huur is en de oorzaak van het defect inherent is aan de meter, zullen wij deze voor onze rekening vervangen. Als het defect door u opgespoord wordt buiten de jaarlijkse opname, neem dan gewoon contact op met onze dienst planning om een afspraak te maken.
PLANNING (02/ 529 63 12 en/of per mail: planning(at)techem.be)
Werd de watermeter indertijd aangekocht, dan verwachten wij een schrijven: brief en/of e-mail met uw aanvraag om de meter te vervangen. Deze zal u dan gefactureerd worden als de garantie van 24 maanden verstreken is.
Wordt uw meter vanop afstand afgelezen dan dient deze in elk geval door ons geplaatst en/of geleverd te worden om de aflezing van op afstand in de toekomst te kunnen verderzetten. Plaatsingen kunnen ook door uw eigen loodgieter gebeuren indien u dat wenst.
Wat is de gebruiksduur van de watertellers?
De toegelaten gebruiksduur van koudwatertellers is naar aanleiding van het K.B. van 18 februari 1977 gewijzigd door het K.B. van 22 juni 1990, 16 jaar. Na afloop van deze tijdspanne dienen de meters dan ook vervangen te worden. Techem tracht steeds tijdig in te lichten wanneer de periode van16 jaar dreigt te verstrijken.
De toegelaten gebruiksduur van sanitaire warmwatertellers is naar aanleiding van het K.B. van 2 maart 1981 in principe 8 jaar. Na afloop van deze tijdspanne dienen de meters dan ook vervangen te worden. Techem tracht steeds tijdig in te lichten wanneer de periode van 8 jaar zal verstrijken.
Hoe lees ik mijn watermeter?
We verwijzen naar het document “Hoe lees ik mijn watermeter?” in de rubriek “Producten en diensten”.
Opmerking: in onze afrekeningen wordt gerekend in hl. Weet dat 1m3 overeenkomt met 10hl.
Hoe wordt de eenheidsprijs berekend?
Van de totale energiekosten worden eerst de vaste kosten afgetrokken. Enkel wat overblijft, nl. de variabele kosten worden verdeeld volgens de warmtekostenverdelers. De prijs per eenheid wordt berekend door de variabele kosten te delen door het totaal aantal opgenomen eenheden in alle appartementen. Door uw gemeten aantal eenheden in uw appartement te vermenigvuldigen met de eenheidsprijs ontstaat uw aandeel in de variabele kosten.
De eenheidsprijs wordt dus bepaald door 2 onscheidbare factoren, namelijk het totaalbedrag van de brandstoffactuur tijdens de in aanmerking genomen verwarmingsperiode alsook het aantal verbruikte eenheden opgenomen voor het ganse gebouw tijdens diezelfde periode.
Wij kunnen in geen geval de eenheidsprijs op voorhand communiceren, daar die ieder jaar verschillend kan en waarschijnlijk zal zijn.
Is het mogelijk uit te rekenen wat mijn eindafrekening gaat worden?
U kunt aan de hand van uw verdelers niet zelf uw eindafrekening uitrekenen aangezien het meetsysteem een zogenaamd verhoudingssysteem is. Dit houdt in dat de verdelers aangeven hoeveel energie een bewoner heeft verbruikt t.o.v. het totaal. Uw verbuikte eenheden van de verdelers zijn ook niet om te rekenen naar m3-gas of kWh. Ook worden niet alle gemaakte energiekosten verdeeld over de eenheden van uw verdelers. Dit is te wijten aan de vaste kosten die meestal in rekening worden gebracht.
Wat zijn vaste kosten?
Met ‘vaste kosten’ bedoelen wij alle vormen van warmteoverdracht, die zich kunnen voordoen in een gebouw, zowel van binnen naar buiten, als tussen de appartementen onderling. In de dagelijkse omgangstaal wordt daarmee het warmteverlies van de verwarmingsketel, de leidingen, de scheidingsmuren, het dak, enz. bedoeld.
Dat het nodig is met deze vaste kosten rekening te houden onder de vorm van een bepaald percentage van de uitgaven voor brandstof kunnen wij aantonen aan de hand van volgende voorbeelden:
- Nemen wij eerst het geval van een intensief verwarmd appartement. De leefwijze van de bewoner van dit appartement zal tot gevolg hebben dat hij voor verwarming een fors bedrag zal moeten neertellen. Anderzijds draagt hij bij wijze van spreken zijn steentje bij tot de opwarming van de warmtemantel van het gebouw of ten minste toch van de aanpalende appartementen, die dan ook evenredig minder zullen moeten worden verwarmd;
- Nemen wij vervolgens het geval van een onverwarmd appartement. Wanneer een appartement onverwarmd blijft, dan heeft dit tot gevolg dat de aanpalende appartementen, die grenzen aan onbewoonde vertrekken, meer energie moeten vragen om een aangename temperatuur te bereiken.
In beide gevallen lijkt het ons billijker de totale verwarmingskosten niet enkel te verdelen in functie van de door de warmtekostenverdeler aangegeven eenheden, maar er eerst een gedeelte af te trekken en dit te verdelen volgens de duizendsten.
Het percentage vaste kosten wordt gekozen door de klant. Gangbare percentages zijn 20% voor de verdampingsmeters en 40% voor elektronische verdelers, omdat ze de realiteit meestal benaderen. De vaste kosten worden verdeeld op basis van een te kiezen verdeelsleutel (bijvoorbeeld: duizendsten).
Waarom betaal ik meer dan vorig jaar?
Hier zijn meerdere oorzaken mogelijk. Is er sprake van meer geregistreerde eenheden op dezelfde meetapparatuur dan het voorgaande jaar? Zo ja, dan kan het hogere verbruik te maken hebben met veranderde leefomstandigheden (bv. de geboorte van een kind) of met meer graaddagen (meer koude) in de bewuste afrekenperiode. Ook kan nog gedacht worden aan factoren als een veranderde instelling van de stookapparatuur in het appartement.
Als er sprake is van eenzelfde aantal eenheden, maar toegenomen kosten is het waarschijnlijk dat er sprake is geweest van een (forse) stijging van de eenheidsprijs door een hogere energieprijs of door een wijziging van het percentage vaste kosten.
Ik heb een vraag over mijn individuele afrekening?
U mag rechtstreeks contact opnemen met de dienst Afrekeningen van Techem. Welke regio u dienst te contacteren hangt af van de ligging van het gebouw.
Vlaanderen
Via mail: Afrekening.Vlaanderen(at)techem.be of telefonisch bereikbaar iedere werkdag van 8.30u tot 12u: 02/ 529 63 94
Brussel
Via mail: Decompte.Bruxelles(at)techem.be of telefonisch bereikbaar iedere werkdag van 8.30u tot 12u: 02/ 529 63 93
Wallonië
Via mail: Decompte.Wallonie(at)techem.be of telefonisch bereikbaar iedere werkdag van 8.30u tot 12u: 02/ 529 63 42 en/of 02/ 529 63 49.
Waarom krijg ik een afschrijvingsfactuur?
Er werd in der tijd een contract opgemaakt voor de warmtekostenverdelers (10 jaar) en/of watertellers (koudwater: 10 jaar en warmwater: 8 jaar). Indien er een warmtekostenverdeler en/of waterteller verwijderd wordt binnen de periode van het afgesloten contract, dient er een (gedeeltelijke) afschrijvingsfactuur opgemaakt te worden.
Wij zullen deze warmteverdeler en/of waterteller niet meer factureren gedurende de contractperiode maar vragen wel een schadevergoeding van 50% voor de niet ontvangen huur voor het gedeelte dat nog niet is afgeschreven en nog niet is terugbetaald van het materiaal dat bij het begin van het contract is geplaatst. (zie algemene voorwaarden)